Bagrování

24. 4. 2012

Pár mých zkušeností či rad k bagrování:

  • S největší pravděpodobností budete chtít použít tzv. traktorbagr. To je bagr na čtyřech normálních gumových kolech (žádné pásy), který normálně může jezdit po silnici. Ve předu má širokou radlici (snad se tomu tak říká) na shrnování a nakládání většího množství zeminy. S touto radlicí lze pohybovat pouze ve vertikálním směru. V zadní části pak má rameno se lžící (opět doufám, že používám správnou terminologii). Lžíce jsou různých šířek. Já použil od 30cm do 80cm, ale nejspíš existují i širší. Se lžící lze pohybovat i doleva a doprava. Lžíce slouží k hloubení jam - tedy ideální pro betonové pasy, potrubí apod. 
  • Traktorbagr Vás bude stát zřejmě okolo 700Kč / hodinu čistého na ruku. Budou chtít i něco za dopravu. Dopravu v mém případě účtoval jako čas strávený na cestě. Čili je-li bagrista vzdálený od Vás 0.5hodiny jízdy bagrem, přičtěte si k ceně ještě jednu hodinu (700Kč) navíc pro cestu tam a zpět.
  • Je možné, že seženete i nějaký levnější bagr - třeba za 500Kč nebo i méně. Zjistěte si ale velikost takového stroje. Je možné, že bude o dost menší a tím pádem mu bude práce trvat delší dobu. Ve finále pak nemusíte vůbec ušetřit.
  • Časově lze říci, že v bezproblémové zemině má traktorbagr vykopanou díru o délce 10m a hloubce 1m cca za 45-60 minut. Tedy za předpokladu, že vykopanou zeminu dává hned vedle sebe a nikam s tím nepopojíždí.
  • Je-li zemina hodně kamenitá nebo se dost sype, počítejte s tím, že když bagrista použije lžíci o šířce třeba 50cm, že to bude v reálu o 10, možná i více centimetrů širší. To je dobré si během práce hlídat, abyste pak zbytečně neplatili více peněz třeba za beton.
  • Dobře si předem rozmyslete, kam budete chtít zeminu uložit. Je dobré, pokud s tím bagr nemusí jezdit nějak daleko. Do deseti až dvaceti metrů je to v pohodě. Pak už čas strávený převozem materiálu pěkně naskakuje.
  • Také je dobré nemíchat zeminu ze svrchní vrstvy (ornici) se zeminou z hlubšího výkopu. Úrodná půda se Vám jistě někde hodit bude.
  • Bagr, který jsem si objednal já, měl i nivelačku (zřejmě to ale asi je standard). Tedy speciální lžíci, se kterou srovnává (a trošku i pěchuje) terén do pěkné rovinky. To se taky může hodit - potřebujete-li někde rozhrnout pár kubíků nebo desítek kubíků zeminy, nivelačka přijde vhod.
  • Bagristé neradi jezdí, když je mokro - kvůli bahnu. Vyberete-li místo deštivého dne raději den slunečný, jistě neuděláte chybu.